اصول حسابداری

در این روزها تمایل به شغل و رشته حسابداری بیش از گذشته افزایش یافته است. افرادی را مشاهده می‌کنیم که از شغل‌ها و رشته‌های تحصیلی دیگر به سمت بازار کار حسابداری سرازیر می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از آن‌ها به دلیل آوازه‌ای که از این شغل شنیده‌اند و نه حتی با علاقه یا تجربه تصمیم می‌گیرند که در این زمینه مشغول به کار شوند. با این وجود آشنایی با اصول حسابداری، یک بخش مهم در این زمینه شغلی است که هر چقدر در آن تبحر بیشتری به دست آورید، می‌توانید بگویید یک قدم به این شغل نزدیک‌تر شده‌اید.
آشنایی با اصول حسابداری در کنار آگاهی از قوانین مالیات مستقیم و ارزش افزوده، قوانین بیمه تامین اجتماعی و اداره کار و سایر مواردی از این دست مهم و لازم است.

دلیل این امر آن است که بعضا اتفاق می‌افتد که هنگام امور ثبت حسابداری هر چند ساده و پیش پا افتاده، لازم است که با اصول حسابداری آشنا باشید، به این دلیل که در نقطه‌ای با قوانین مالیاتی و بیمه به هم گره می‌خورند. در همین لحظات است که حسابداران مطمئن و آگاه با قوانین، قادر خواهد بود به صورت حرفه‌ای فرایند ثبت حسابداری را به پایان برساند.

با توجه به نکات عنوان شده، درک خواهید کرد که آشنایی با اصول حسابداری تا چه اندازه مهم و ضروری به شمار می‌آید.

آشنایی با اصول حسابداری

این قوانین و اصول لازمه ورود به این شغل است. با افزایش آگاهی در این زمینه قادر خواهید بود تا تجربه و اصول کاری خود را ارتقا دهید.

  1. اصل شناخت
  2. اصول اندازه گیری
  3. اصل محافظه کاری
  4. اصل بهای تمام شده

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. اصل شناخت

تقریبا تمام صورت‌های مالی به همراه صورت مالی اساسی و توضیحاتی درج شده به همراه آن ارائه می‌شود. این اصل بیان می‌کند که در صورت‌های مالی، عنوان و مبلغ‌های پولی درج می‌شود، هر چند که باید با یکی از تعاریف عناصر در زمینه حسابداری منطبق باشد.

حال در این بین به این نکته توجه داشته باشید که اقلام در یادداشت‌های شناسایی افشا نمی‌شوند، بلکه این یادداشت‌های توضیحی هستند که منجر به افشای آن می‌شوند. به عنوان مثال فرض کنید که کارگاه شما دارای یک چاه خشک است، حال می‌خواهید بدانید که این چاه از جمله دارایی‌های کارگاه به شمار می‌آید؟
پاسخ این سوال طبق اصل شناسایی این است که اگر چاه مورد نظر منافع اقتصادی بیشتری به همراه نداشته باشد و احتمال بسیار کمی وجود دارد که در آینده جریان ورود وجه نقد از طریق آن اتفاق بیفتد، چاه خشک مذکور جزئی از دارایی‌های کارگاه شما حساب نمی‌شوند.
با این حال از آنجایی که ممکن است زمین آن به عنوان منبع درآمد محسوب شود و در نتیجه نفع اقتصادی در آینده به همراه داشته باشد، به عنوان دارایی قابل ثبت است. موسسه حسابداری در اصفهان تمام اصول حسابداری را با تفصیل توضیح می‌دهد.

اصول حسابداری

۲. اصول اندازه گیری

این بخش شامل دو قسمت می‌شود: اصل تحقق درآمد و اصل تطابق.

– اصل تحقق درآمد

مهم‌ترین سوالی که این اصل به آن پاسخ می‌دهد این است که زمان شناسایی درآمد چه موقع است؟ در شرایطی که قراردادی را با مشتریان خود امضا می‌کنید، کالای مورد نظر را به او تحویل می‌دهید و پولی را از وی دریافت می‌کنید، همه شامل رویدادهای واقعی به شمار می‌آیند. با این حال شناسایی فروش زمانی است که حسابدار برای شناخت آن تصمیم گیری می‌کند که معمولا هنگام فروش محصول و کالا صورت می‌گیرد.

دو شرط اساسی وجود دارد که شناخت درآمد به واسطه آن انجام می‌شود:

۱- مورد اول اینکه مبلغ و زمانی که درآمد دریافت می‌شود، به صورت معقول و طبق شواهد قابل پیگیری و تعیین باشد. به این معنی که احتمال ورود جریان حاصل از منافع اقتصادی به واحد تجاری احتمال داشته باشد.

۲- مورد دوم اینکه واحد تجاری مذکور تعهدات لازم را به منظور کسب درآمد اجرا کرده باشد. این کار باعث می‌شود تا اندازه گیری مخارج مرتبط با کالای فروخته شده امکان پذیر باشد.

– اصل تطابق

مهم‌ترین موضوعی که این اصل به آن اشاره می‌کند این است که در طی دوره‌های مالی حسابداران به ثبت هزینه‌هایی که به موجب آن‌ها در همان دوره درآمدی کسب شده است، بپردازند.
عدم رعایت این اصل به این معنی خواهد بود که سود تعریف شده در صورت‌های سود و زیان، صحیح نمی‌باشد.

اصول حسابداری

اگر بپرسند که عامل اصلی تعدیلات در پایان هر دوره مالی چیست؟ باید گفت که اصل تطابق نشان دهنده این مهم است. اگر استهلاک و بهای تمام شده به درستی محاسبه شود، کالای فروخته شده نمونه‌ای از کاربرد اصل تطابق خواهد بود. شرایطی پیش می‌آید که به واسطه آن انجام مخارج در سال‌های آینده منجر به کسب درآمد به طور نامعلوم می‌گردد. مخارجی مانند تبلیغات یا هزینه‌هایی که صرف تحقیق و توسعه می‌شوند، بهتر است که در زمان وقوع هزینه شوند.

۲. اصل محافظه کاری

اصل محافظه کاری درآمدها را کندتر شناسایی می‌کند. با این حال هزینه و ارزشیابی کمتر دارایی‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. هر چند برای شناسایی درآمد و دارایی‌ها به شواهدی نیاز است که بتوان به آن‌ها استناد کرد. اتکا به این شواهد نسبت به شناسایی هزینه‌ها و بدهی‌ها بیشتر مورد نیاز است، دلیل آن هم عدم اطمینان در محیط تجارت است.

۳. اصل بهای تمام شده

این اصل بیانگر این مسئله است که اندازه گیری دارایی در زمان تحصیل با توجه به ارزش معاملاتی اولیه انجام می‌شود. لازم است که حسابداران به لحاظ کردن مخارج ضروری‌ها به منظور تحصیل دارایی در بهای تمام شده توجه داشته باشند. اصول حسابداری شامل مواردی مانند اصل شناخت، تحقق درآمد، محافظه کاری، افشا، اهمیت، عینیت، قابلیت مقایسه، ثبات رویه، یکنواختی و بهای تمام شده است. طبیعی است که هر کدام از آن‌ها شامل فرایند قانونی خاص خود هستند. به همین دلیل اگر کارشناسان حسابداری به خوبی از این موارد آگاهی نداشته باشند، قادر نخواهند بود تا در ضمن ثبت فرایندهای حسابداری، به خوبی از عهده کار برآیند.

از آنجایی که برخی از این موارد در هنگام تهیه صورت‌های مالی ضروری هستند، آگاهی به آن‌ها در شروع کار حسابداری موجب می‌شود تا کسانی که در این حوزه مشغول به کار می‌شوند، به مرور زمان تجربه کافی و لازم را به دست آورند. در نهایت به یاد داشته باشید که می‌توانید در صورت تمایل برای ورود به رشته حسابداری، با مراجعه موسساتی که آموزش‌های حسابداری و اصول حسابداری را به طور کامل ارائه می‌دهند، در این حوزه وارد شوید.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *